Depressie - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu Depressie - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu

Depressie

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy en Andrea

15 Mei 2008 | Ghana, Zebilla

Lieve iedereen,

In Nederland heb je van die mensen, die jaloers, dat zij niet het schitterende vak van leraar hebben gekozen, zeggen: ‘Alweer vakantie Jordy?’. Afgepeigerd van 7 weken lang, 31 blagen in het gareel houden puf ik dan meestal nog een mooi betoog over onze werkweken van 65 uur en de immense werkdruk die 31 van die stuiterende hormoonbrouwsels je opleggen. Maar Ghana heeft mijn vakantieverzet voorgoed gebroken!

Ik ga namelijk nu mijn 7de werkloze week in, en wordt langzaam gek! Zebilla is leuk, maar niet bepaald de bruisende metropool van Afrika. Na 2 weken heb je alle geiten al 86 keer geteld, ben je getuige geweest van alle 6 voorbijgangers die allen uit een soort van plichtsbesef je een extra depressie aan praten: ‘Why are you at campus, the school is closed?!’ ’Ik woon hier! heb niet zoals de rest van mijn collega’s een land vol familie die ik eens lekker op kan zoeken’, en dan het moeilijkste: ‘ik heb een vrouw die gewoon moet werken!’

Bruut stappen zit er helaas ook niet in, madame Andrea werkt momenteel de veren uit der reet en in je eentje in de local pub zitten is nou ook niet bepaald een fata morgana. Ik heb het nog met de hond geprobeerd, maar deze ging na 5 minuten alweer achter het zoveelste loopse vrouwtje aan. Ze zeggen geloof ik wel eens dat vrouwtjes honden iets hoerigs hebben, maar deze hond is echt de grootse ….. van Zebilla en omstreken!
Maar goed, gek dus, om een indicatie te geven, ik heb net Max Havelaar van Multatulli (sorry Eefje) uit en ik heb gister met een vriend het hele huis een soort van grote-lente-schoonmaak gegeven!!

En nou komt het ergste, we zouden maandag weer beginnen, maar dat hebben ze toch maar weer terug gedraaid. En wellicht nog erger, onze tv is naar het hiernamaals vertrokken, daar zit ik dan met mijn illegale collectie ‘sex in the city’ seizoen 1-9 (dit was Andrea’s idee). Heeft iemand toevallig nog een boek kantklossen met dorre bladeren liggen?

Genoeg gezeik, mijn frustratie is weg geschreven :).
Want naast de verveling lacht het leven ook nog altijd. Het regenseizoen begint langzaam door te drukken, zoals ze het hier noemen zitten we nu in de periode van de ‘early showers’. En deze zijn een verademing na de droge hete dagen met 40+, we hebben zelfs een licht gevoel van kou ervaren! En het leuke is, je krijgt een soort lente-kriebels van de regen, heel Zebilla heeft opeens een nog grotere smile op zijn gezicht!
Verder hebben we inmiddels alweer 2 weken geleden genoten van familiebezoek van: ‘grandfather’ en ‘grandmother’, zoals Hans en Segerien werden genoemd door de kinderen hier. We hebben genoten van goddelijke maaltijden mede mogelijk gemaakt door Segerien en van biertjes en Javaanse Jongens op de veranda wat toch iets meer op Hans zijn conto geschreven mag worden.

En dan was er nog het ambassade feestje i.v.m. koningendag, in het kort, gratis bier, wijn, bitterballen, Hollandse nieuwe, kaas, rookworst en huzarensalade (helaas hebben we geen foto’s gemaakt tijdens het festijn). Conclusie: een enorme kater, waarbij gedurende de dag een mengsel van haring-rookworst-kaas-in-het-zuur naar boven kwam zetten. Maar de oorzaak was wel erg geslaagd!

Voor zover het leven in Zebilla, ik zou zeggen

WERK ZE!!

  • 15 Mei 2008 - 18:49

    Anton:

    eej jordy,

    een staking wat erg. lijkt me inderdaad niets aan en kan me je frustratie goed voorstellen. ga een boek schrijven van je depri-toestand. het gaat zo beeldend dat ik zelf ook zin in een prozacje kreeg. hier is het droge seizoen begonnen. de mollen drukken alle plantjes in de moestuin omhoog , de spinazie is doorgeschoten, dingena is de hort op, er staat geen bier koud, de benzine van de grasmaaier is op en de kat leeft nog. dacht je dat het hier zo'n pretje is. enfin het is de derde donderdag van de maand dus zo naar heerenleed. uithuilen.

    heb het wel (later in elk geval)

    anton

  • 16 Mei 2008 - 10:31

    Bim:

    Een meelevende groet vanuit mijn werkeloze pelgrimstocht. Maar 7 weken is wel erg lang. Kun je dan niet stiekem een beetje van Andrea´s werk achter de schermen doen? En multatuli uit je hoofd leren is ook handig voor als je eens zonder boek(en) komt te zitten.
    Sterkte met z´n 2-tjes en geniet van het hemelwater straks en alles wat dat weer met zich meebrengt.

  • 16 Mei 2008 - 11:21

    Eva:

    Hey Jord en Dre,
    Zo te horen hebben jullie het beiden nu zwaar te verduren, thuis zitten en hard werken! Allebei niet leuk...
    Veel succes ermee en geniet van de regenbuien!
    Kus Eva

  • 18 Mei 2008 - 06:57

    Geert:

    Hey Jordy,

    Als je je nou echt verveeld kan je met die geiten ook nog wat anders doen dan ze alleen tellen. Het wordt tijd dat je ipv van met een hond de kroeg in moet duiken weer met je vrienden de kroeg in kan gaan. Leuk om te lezen dat het goed met je/jullie gaat.
    Eigenlijk ben en blijf je wel een Nederlander. Heb je een keer vakantie wil die weer werken. Heb je een keer mooi weer wil die weer regen. Kan die een keer ongestraft zichzelf vol laten lopen wil die liever TV kijken.
    Anyway geniet van alles wat jullie meemaken zou ik zeggen!

    Groeten Geert

  • 18 Mei 2008 - 09:26

    Segerien:

    je verhalen klinken weer heel anders nu ik jullie in een omgeving kan plaatsen. Wat een ellende dat dat eetgeld nu nog steeds niet is toegezegd! Het huis gekuisd en geverfd, alle watertonnen weer helemaal vol... Je kunt wel een dakgoot aanleggen voor als de regen echt losbarst, maar waar laat je dat water dan vervolgens weer..
    Het was vreemd om terug te komen. In de trein vanaf Schiphol moest ik mezelf er al van overtuigen dat ik echt in Ghana geweest was. Het was heel vervreemdend dat er in eens helemaal niets meer hetzelfde was als in de weken ervoor. Gelukkig hebben we de foto's nog en we denken met dierbare gevoelens terug aan de ontmoeting met jullie.
    Heb het goed samen, tot ziens

  • 18 Mei 2008 - 14:57

    Hans:

    Hallo Jordy & Andrea,

    Het was ook wel om heel erg naar van te worden. Ontzettend warm, plakkerig, geen stromend water, weinig te koop op de markt, overgeleverd aan drank en shag om de tijd door te komen. Toch vonden we het wel erg leuk om bij jullie te zijn. Ik heb wat (veel) foto's bijgevoegd. Jullie kijken zelf maar even welke je weer verwijdert.
    Grote groet
    Hans

  • 19 Mei 2008 - 11:19

    Yumma:

    leuk om weer wat plaatjes te zien, deels heel bekend, deels weer nieuw. ik ben erg benieuwd naar de blauwe karretjes. ik zebila bekeerd en gaan ze de plastic zakjes opruimen ????
    jordy hopelijk ben je weer lekker aan het werk.
    liefs,
    dingena

  • 26 Mei 2008 - 21:52

    Ingrid:

    Ha JordyenAndrea,
    Leuke verhalen schrijven jullie! Hopelijk ben je inmiddels weer aan het werk Jordy en is 'de depression' weggespoeld door een heleboel forse regenbuien. Hebben jullie overigens iets gemerkt van de onrust in Bawku? In Accra gaat het van tijd tot tijd flink tekeer en over de wateroverlast in sommige wijken hoef ik jullie niet te vertellen. Armoei!!! Andrea, heb je je motor al opgevoerd nu je zó hard aan het werk bent? Cars en Sven zijn hier...en nemen zeker contact met jullie op omdat...je raadt het wel...ze naar 'boven' willen komen in augustus.
    Lieve groet voor jullie!

  • 30 Mei 2008 - 18:17

    Elbert Haverkort:

    Dag andrea en jordy

    Willem & Joanne en ik elbert kom nar je toe deze herfst ;).

    Willem van 17 oktober tot 14 november
    Joanne van 1 november tot 14 november
    En ik van 17 oktober tot 3o oktober.

    Ik heb er al veel zin in.

    Nu moeten we eerst nog een paar stomme dingen regelen (visa, prikken & malariapillen).

    maar dat komt vast goed.

    Misschien nog een opbeurend bericht voor Jordi, hier proberen de leerlingen juist naar school te komen maar staken de bussen weer, het is ook altijd wat.

    Tot ziens check je later Elbert.

    En ik zal alleen maar leuke dingen over jullie vertellen tijdens de Haverkorten familiedag.

  • 15 Juni 2008 - 11:56

    Tim:

    Hee ouwe, ga eens werken man!!! ;) Whahaha... oh wat moet dat inderdaad beroerd zijn, als je na een aantal weken de geiten een denkbeeldige naam hebt gegeven, ze ook nog gaat herkennen.'Hee, da's Herman! Hee da's Rosalie!'

    Hou nog even vol, kanjers. Dan komen wij jullie kant op en dan brengen we weer wat Hollandse gezelligheid in jullie leven (niet dat je daar op zit te wachten) :)

    Kus Tim

    ps. Donderdag halen wij de visa op in Den Haag en dan is alles voor elkaar.

  • 28 April 2009 - 13:49

    Reinier:

    Sorry niet voor jou Jordy, al voel ik wel mee met je vakantie depressie.

    Hoi Andrea,
    Gaat goed bij TNO, we hebben opzet verzonnen om jou en Karen in het project te betrekken. Ik zal je binnenkort mailen.

    Groetjes

  • 13 Mei 2009 - 10:44

    Em, Car, Annegeke:

    hoi meneeer!
    alles goed?
    we hebben nu opvanguur van rajkovski en toen dachten we laten we naar de media gaan en een berichtje achterlaten! :D
    Met ons gaat alles goed, wij gaan volgend jaar naar Rozendaal.
    Het leven hier is nog steeds saai en de pauzes al helemaal. Alles gaat ze gangetje.
    Weet u al wanneer u terugkomt? Dan moet u wel in Rozendaal gaan werken he!?
    nou, tot ziens! ;D
    groetjes Emilie, Carmen en Annegeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy en Andrea

Hallo lieve mensen, We gaan saampjes 2 jaar werken voor Vso in Zebilla, we zullen proberen via deze site af en toe wat info over het leven in Zebilla te verspreiden. Adres: PO box 604, Bolgatanga, Upper east district Ghana, West Africa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 31942

Voorgaande reizen:

16 September 2007 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: