vakantie deel 2, Benin - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu vakantie deel 2, Benin - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu

vakantie deel 2, Benin

Door: Jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy en Andrea

16 Juli 2009 | Ghana, Zebilla

...En wel, de bus dus in naar Benin. Een klein uurtje later, het is net de Benelux: Togo/Benin, belandde we in Grand Popo, een tropische strandplaats, aan een kasseien boulevard, met goddelijk Frans eten, Voodo, schildpadden en ROSE!

Twee boeken en 3 flessen rose verder vertrokken we richting Ganvie. Ganvie is een stilt-village(dorp op palen in het water) met 30.000 inwoners. Als je bij de buren op bezoek gaat dan stap je effe in de boot en als er gekookt moet worden stuur je, je koter van 6 even met zijn eigen boot naar de markt, wat een tig-aantal boten volgeladen met tomaten, okru, etc. etc. is. Zeer indrukwekkend om dit mee te maken en vooral erg maf om te zien en te realiseren dat dit hier 'leven' is.

Inmiddels 381 muggenbulten, maar een mooie ervaring rijker namen we een zemi-john (brommertaxi) naar Abomey. In vroegere tijden werd Benin, Abomey genoemd. Dit vanwege het ooit floriserende en machtige Abomey koninkrijk, wat zich karakteriseerde door zijn 'cruelty'. Zo liepen de koningen voorop in het bemiddelen in slaven (lees: door middel van dwang je onderdanen dwingen) voor het Westen en lieten ze hun tronen maken van human skulls. Abomey was erg mooi, mede omdat Unesco heeft geholpen bij de herbouw van verscheidene modder-paleizen, elke koing had zijn eigen palijs.

Awel een dosis cultuur en historisch besef rijker, was dat het einde van ons avontuur, en trokken we terug naar Accra. In accra hebben we mijn 28e levensjaar ingewijd met een micheline-achtig etentje, we eindigen met een stukje springbok in cranberrie saus, met aardappel-ananas puree op het ene bord en garnalen/advocaat loempia's met een salade van groenvoer waarvan we de naam nu echt al niet meer weten op het andere.

In Accra hebben we ook mogen genieten van het Obama gevoel. Helaas geen 'glimp' van Barak kunnen noteren in ons dagboek, maar het was wel fantastisch om deze mega-happening mee te maken. En Obama heeft ons zo geraakt met zijn speech, dat zelfs wij spontaan pro-amerika zijn geworden.

Tot zover het vakantieverslag,

Een lieve kus voor allen, we missen jullie nog steeds!

ons

• 16 Juli 2009 - 19:42

Anton :

mooi verslag, mooie indrukken en hele fraaie plaatjes! wel jaloers op jullie afrikaanse leven met steeds weer nieuwe indrukken en avonturen

heb het wel!!

• 19 Juli 2009 - 11:54

Dieneke:

Toftoftof :) Dan zullen wij de zomerfeesten hier maar dubbel zo hard vieren! X

• 25 Juli 2009 - 19:53

Rik En Dinie:

hoi luitjes
    ziet er goed uit die vakantiefoto's. volgende vakantie kan tanzania worden, dan kom je ons daar opzoeken!!
    Liefs Rik en dinie

• 29 Juli 2009 - 08:22

Oma:

Zojuist heb ik (olv t. Andrea)deze plek ontdekt. Geweldig, een nieuw leven.Zoen, Oma

• 30 Juli 2009 - 11:28

Willem:

Wel anders dan een vakantie naar Frankrijk, maar klinkt allemaal super. En Jordy wat verlaat, nog gefeliciteerd met je verjaardag.

• 11 Augustus 2009 - 17:34

Segerien:

Heerlijk om te mogen delen in al dit vakantiegenot!! Ik ben weer even kwijt hoe het nou verder ging met jullie werkzame leven, maar daar hoeven jullie misschien ook nog even niet aan te denken??!! Lieve groeten van hier, met nog wat Maya zweet in de nek.