Landlord - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu Landlord - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu

Landlord

Door: jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy en Andrea

28 November 2007 | Ghana, Zebilla

Lieve iedereen,

Afgelopen zondag was het dan zover, onze droom werd met zijn laatste stukje ingevuld. In Nederland droomde Andrea en ik over ons leven in Afrika, we zagen onszelf dan ’s avonds laat op onze veranda zitten, onder de Afrikaanse sterrenhemel, een goed boek lezend met naast ons, onze hond Nelson.

En zondagavond was het dan zover, Nelson was there. Eigenlijk was het plan dat we zondagmiddag met de dierenarts op pad gingen, maar de Afrikaanse wet van Murphy: ‘dingen lopen nooit volgens plan’ gooide roet in het eten. Maar goed uiteindelijk kwam ik zondagavond wel met een piepjonge Nelson aan in ons paradijsje. Een waar welkomscomité (met dank aan lief zusje en papa en mama Haverkort, want cheesepancakes stonden er op het menu!) was georganiseerd en iedereen was vanzelfsprekend meteen verliefd!.

Nelson zelf was minder onder de indruk, want ons uiteindelijk deed afvragen of we een mute-dog hadden gehaald. Maar gelukkig bewees Nelson in zijn eerste nacht dat hij zeker geen mute-dog was…..Andrea en ik hebben geen oog dichtgedaan omdat ons nieuwe familielid zichzelf had bedacht dat het leuk was om een imitatie van een kruising tussen een-valse-gordon-en-een-jankende-joling na te doen.

Immidels na een tweede dag is Nelson al helemaal gewend (met dank aan papa en mama van Kollenburg, voor alle tips), heeft hij al minstens 6x de woonkamer onder gepist, is er niet veel meer over van onze tenen (zijn favoriete speeltje!) en lijkt hij zowaar gelukkig als hij wankelend op zijn achterpoten het huis verkent.

En Nelson heeft al een ware identiteitscrisis overleeft! Toen ik Nelson als trotse papa namelijk meenam naar school, om de show te stelen bij collega’s. Was Nelson de grap van de dag, een hond noem je in Ghana nl nooit naar een mensennaam, honden hier hebben namen als: ‘security, charming of een originele naam als blacky of browny’. En de grap werd nog eens versterkt door het feit dat een van mijn collega’s Nelson heet. Awel de lerarenkamer kwam niet meer bij, maar toen ik naderhand wat goede gesprekken voerde, bleek dat het echt niet kon een naam als Nelson, vandaar dat we hem nu gedoopt hebben tot: ‘Landlord’.

Tot zover Landlord, wij maken het nog steeds erg goed in Ghana. Het luize-leventje als leraar continues, momenteel is er een week geen les, omdat de studenten moeten leren voor hun ‘end of (first)term exams’. De Komende twee weken zijn er dus examens (waar ik 2 dagen moet surveilleren) en daarna gaan we met kerstreces voor 3 weken.
Het lesgeven bevalt erg goed, ik ben momenteel aan wat Nederlandse didactiek, zoals groepswerk, energizers en activerende vragen aan het uitproberen, en dit bevalt erg goed. Leerlingen vinden het ook erg leuk en fijn! Hetgeen waar ik af en toe van baal, is het weinige werk. Maar dit gaat zeker veranderen als ik na de decembermaand als het goed is ga beginnen met teacher-training. En geloof dat ik daar ook maar niet te veel over moet klagen.

Lieve vrienden, als laatste nog een bedankje voor alle lieve mailtjes, reacties, brieven en vooral super bedankt voor de pakketjes. Zussie we hebben deze week genoten van spaghetti met kaassaus, borrelnootjes tijdens ons zondagafternoonbiertje, Landlord geniet van zijn lekkernij en de foto’s staan te pronken in onze woonkamer. En papa en mama Haverkort, opstaan met ‘echte’ koffie en een boterham met ‘echte’ kaas al lezende in de elsevier dat Nederland zich druk maakt over het feit dat de kinderen van alex zich misdroegen bij de doop van hun zuster was een koninklijke treatment!

Dikke kus uit Ghana, en een hele fijne Sint en Piet gewenst!

Jordy

  • 28 November 2007 - 14:15

    Anna:

    Hey, wat leuk weer 2 flinke verhalen erbij. Blijft erg leuk om te lezen en zo te horen vermaken jullie je nog prima! Wel stoer hoor dat motorrijden, ben benieuwd of je in NL nog de weg op mag met jullie rijstijl van daar ;) Al zou je denken dat het hier wat veiliger is zonder al die dieren op de weg.....
    Wat cool ook dat jullie een hond hebben! Wij hebben tegenwoordig een konijn, wat ook voor de nodige hilariteit zorgt in huis (vooral nu de kerst eraan komt ;).
    Hebben jullie Sinterklaas al in Ghana geintroduceerd???

    Groetjes Anna

  • 28 November 2007 - 16:51

    Tim:

    LANDLORD is tha' bomb!!!

    Helemaal lief, wat een kanjer!!! Hou jullie haaks en succes met de vrije dagen ;)

    Kus Tim

  • 28 November 2007 - 18:00

    Gwennie:

    Wauw, wat een super dog!! Ik ga snel een heleboel leuke spullen voor hem kopen en dat stuur ik allemaal op!!! Succes met opvoeden kus ik

  • 28 November 2007 - 19:41

    Annemieke:

    Wat een droppie zeg! Geweldig!
    Hopenlijk gaan jullie er heel veel plezier aan beleven.

    Hier nog steeds veel te doen, maar het gaat allemaal prima. Volgende week al is de overdracht van het huis in de Didolaan. Hier zijn we in volle voorbereiding voor ons winterfeestje op 23 december. En dan te bedenken dat jullie het warm hebben. Ik zit hier met mijn dikste Oostenrijkse wintertrui achter de PC.

    Met de oma's gaat het steeds beter.
    Jordy, ik mocht jouw brief lezen. Heb er van genoten net zoals oma zelf!

    Heel veel groeten hier vandaan en tot mails!

    Annemieke

  • 29 November 2007 - 10:25

    Annegeke:

    Heey!
    Landlord is echt schattig! Echt lief!
    We hebben project gehad. Was echt saai :p, ik ben wel nu al uit, want de groep waar ik in zat was al klaar met de presentaties :D.
    Sinds ik Frans heb van Constance gaat het slecht met Frans :p.. Een 3,8 en een 4,8. De 3,8 mocht ik herkansen en daar heb ik een 7,5 voor gehaald. Maar nu mag ik dus niet meer herkansen.. maar ja.
    We krijgen ook al weer bijna ons rapport! ;)
    Is het daar nu eigenlijk mooi weer?
    hier regende het net en het is koud!
    Verder heb ik niks meer te vertellen..
    Het is nog steeds gezellig in de klas!
    kus Annegeke

  • 29 November 2007 - 10:53

    Marijke Semmeling:

    Beste Andrea en Jordi,

    Ik had al een tijde niet meer op jullie site gekeken en heb net de laatste brieven gelzen. Het verhaal van de motorrijlessen vond ik erg beeldend geschreven. Ik kon me Andrea helemaal voorstellen, heel rustig en voorzichtig achteraan rijdend. Op zich is het natuurlijk ook heel stoer om je van anderen niets aan te trekken, toch een beetje bang te zijn, maar wel door te gaan!! Enne, die motoren op de foto: zijn die van jullie? Mooi hoor.
    Verder erg genoten van de verhalen en beelden over Nelson / Landlord. Grappig dat zo'n mensennaam dan weer helemaal niet kan. Leuk beestje trouwens en veel werk om hem een beetje 'op te voeden'. Maar voor Jordi is dat momenteel geen probleem, lees ik. En verder is het natuurlijk reuze gezellig: een hond in huis, die je altijd kwispelstaartend begroet als je thuis komt.
    Nederland is momenteel in de ban van scholierenstakingen tegen het 1040 uur beleid van de regering. Vorige week vrijdag is het bij ons op school beperkt gebleven tot het schoolterrein, maar afgelopen maandag hebben zo'n 100 leerlingen van onze school 'wild' gestaakt. Compleet met over auto's lopen (één leerling), wildplassen en een hoop stennis maken. Voor morgen heeft het LAKS een grote staking uitgeroepen op het Museumplein in Amsterdam. Dat lijkt in niets op scholieren, die je tas dragen en je afwas doen!
    Ja, Afrika: een andere wereld..........
    Het ga jullie goed, voor jullie geen Sint en Piet, maar voor mij ook niet: wij zijn in afwachting van een derde kleinkind, dat maar niet geboren wil worden!

    Heel veel groeten,

    Marijke

  • 29 November 2007 - 22:39

    Tineke:

    ooooooooooooooooo,wat een lieverd,knuffel van mij.Wat leuk om jullie berichten te lezen.
    groetjes Tineke.

  • 04 December 2007 - 21:43

    Jefta:

    Hey African peoples,
    Zoals ik het lees en zie zijn jullie aan het 'settelen' in Afrika! Leuk, ik kan daar nog mee identificeren vanuit mijn eigen Afrika tijd: 1 t/m 6 jaar oud. Zoals ik jullie keuken, woonkamer, vloerkleedjes en gekleurde wanden zie herken ik wel veel dingen van bij mij thuis. Koken met zo'n gastank bijvoorbeeld is heel herkenbaar. Ik heb wel lekkere pannekoeken gegeten in Zambia!

    Ongelovelijk om zo jullie situatie voor te stellen en dat dan te vergelijken met onze hier in Nederland waar Anna en ik als student een nog best hectisch leventje hebben met veel stress (zo af en toe).
    Haha, geniet van die feel good moments op de veranda.

    Love uit NL
    Jefta

  • 08 December 2007 - 21:50

    Elske En Miranda:

    hey,
    waar heeft u die gekocht..??
    wij willen hem ook!
    hij is echt schattig!
    Verder alles goed hier, maar dat hoort u ook wel van de rest.
    moet er al een nieuw overlevingspakket komen:P
    Kus, Kus, Miranda&Elske

  • 16 December 2007 - 12:22

    Annemiek:

    Heej meneer van kollenburg:P
    landlord/nelson is echt schattig :)
    ik hoop dat alles goed is daaro, hier wel
    we hebben pas ons kerstrapport gehad en morgen gaan we naar Düsseldorf met bijna alle 2e klassen :D
    We missen u wel een beetje maar meneer Eichelsheim zorgt goed voor uw klasje :P
    doeidoei

    groetjes Annemiek (dat rare kind uit 1S, nu 2K)

  • 20 December 2007 - 08:11

    Bim:

    Lieve Andrea en Jordy, na een tip van oma heb ik jullie gevonden. Wat een nieuw leven hebben jullie! We hebben het jaar daarvoor niet veel, zeg maar niets, van ons laten horen, wel op afstand meegeleefd met alle verhalen via via. Heb me nu wel aangemeld voor de melding van nieuwe berichten om op de hoogte te blijven. Wat een geweldige service, deze website. Ideale oplossing ook voor mezelf als ik in April naar Santiago ga lopen (Klaas blijft thuis op het huis passen). Voor hem heb ik 3 van jullie berichten uitgeprint. Hoop dat hij vóór april leert hoe een computer werkt, anders moeten Ella of Pieter alles uitprinten. Pieter zal ik dit adres doorspelen, dat hij zelf kan lezen en communiceren.
    De pepernoten hebben inderdaad plaats gemaakt voor de kerstboom.
    Heb het goed met z'n 3-tjes met elkaar. Liefs, Bim

  • 24 December 2007 - 10:19

    Ron Milder:

    beste Jordy en Andrea,

    Hoe zal het zijn Kerstmis in Ghana? Vieren julie dat? Ik heb wel genoten van de laatste twee verhalen. Ik begrijp dat voor overstekend "wild" een simpel verkeersbord zoals op de Veluwe niet volstaat. Geniet van julie kerstreces en volgend jaar er fris weer tegenaan. Hoe gaat het trouwens met de aanplantingen rondom het huis?

    Vele winterse groeten van
    Ron Milder

  • 25 December 2007 - 20:08

    Ruud Eichelsheim:

    Hallo Jordy en Andrea!

    Ik zie dat enkele leerlingen uit 2K jullie op de hoogte houden van onze activiteiten. Annemiek heeft jullie geschreven over ons uitje naar Düsseldorf. Als jullie een beetje ouderwetse kerstsfeer willen meekrijgen raad ik jullie aan te kijken op mijnalbum, kerstmarkt 2007, locatie onze school in Dieren, maar dat weet je natuurlijk blindelings te vinden, Jordy!?
    Ik wens jullie prettige kerstdagen toe. Ik heb voor het nieuwe jaar als voornemen gemaakt om deze site eens wat vaker op het schoolbord te beamen. Kunnen we volgen hoe Landlord zijn eerste puppylessen krijgt??!!
    De beste wensen ook voor jullie in het nieuwe jaar,

    groeten,
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy en Andrea

Hallo lieve mensen, We gaan saampjes 2 jaar werken voor Vso in Zebilla, we zullen proberen via deze site af en toe wat info over het leven in Zebilla te verspreiden. Adres: PO box 604, Bolgatanga, Upper east district Ghana, West Africa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 640
Totaal aantal bezoekers 31943

Voorgaande reizen:

16 September 2007 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: