ja hoor ik weet ook hoe het werkt!!!! - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu ja hoor ik weet ook hoe het werkt!!!! - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu

ja hoor ik weet ook hoe het werkt!!!!

Door: andrea

Blijf op de hoogte en volg Jordy en Andrea

19 Oktober 2007 | Ghana, Zebilla

Beste allemaal,

Terwijl in Nederland de pepernoten waarschijnlijk al in de winkel liggen, viert Ghana Salaa, het einde van de ramadan. Na veertig dagen vasten wordt er dagen lang gebeden, geslacht, gegeten en gedronken. ‘S ochtends vroeg staan slippers en sandalen rijendik buiten de moskee, de minaretten schallen op volle toeren en mannen (wat doen de vrouwen?) buigen zich naar Mekka op matjes in en voor de moskee. Alle frisdranken in Zebilla raken zo langzamerhand uitverkocht en winkeliers, marktvrouwen en verkopers van kippen, geiten, ezels en parelhoenders doen goede zaken.

Wij, ongelovigen, christenen en andersoortige, houden er een vakantiedag aan over, waar ik nu dankbaar gebruik van maak, door in en om het huis te scharrelen. Te wassen (wat een werk!), te vegen, te poetsen en de planten die ik aan de zijkant van het huis heb geplant, water te geven. Ik krijg van iedereen wat, geen zaden maar hele planten die ze terplekke van hun land wegplukken en meegeven. Vervolgens kost het mij heel wat bloed, zweet en water om ze te verplanten en weer op te kalefateren en om de kippen en geiten erbij vandaan te houden. Tijdens het regenseizoen liggen de geiten vast, maar na de oogst en als het gras schaarser wordt laat iedereen zijn huisdieren los met als gevolg dat ik over al geiten(poep) en kippen(poep) vind: in mijn wastobbe, op onze veranda, voor de deur en tussen mijn planten!

Op de vraag of we moslim, katholiek, protestants, boeddhist, of anderzijds zijn hebben Jordy en ik unaniem, om oneindige discussies te voorkomen, het volgende antwoord bedacht: we zijn christelijk, maar we bidden thuis in plaats van naar de kerk te gaan. Niet alleen omdat Jordy katholiek is en ikzelf protestants (wat tenminste een halve waarheid bevat) en we dus niet kunnen kiezen, maar ook omdat we graag in onze eigen taal willen bidden. Het maakt niet uit wat je gelooft. Moslims en Christenen leven hier gebroederlijk naast elkaar, ALS je maar gelooft. Helemaal nergens in geloven is ontzettend onpopulair, je wordt meewarig of wantrouwend aangekeken. Het wordt maar nauwelijks geaccepteerd en dus kiezen we eieren voor ons geld met ons in elkaar geknutselde excuus voor niet naar de kerk gaan. Er wordt over het algemeen goedkeurend met de tong geklakt en ons antwoordt wordt voor zoete koek geslikt.

Ook op de vraag of we getrouwd zijn hebben we een foefje bedacht: we zeggen dat onze ouders elkaar ontmoet hebben en dat ze ons samenzijn hebben goedgekeurd. In het noorden van Ghana ben je dan getrouwd al zal er ongetwijfeld een gewichtige procedure mee gemoeid zijn. In Nederland betekent het vrij weinig, of ze vinden elkaar aardig of niet, maar dat hoeft binnen je relatie verder niet zo’n probleem te zijn.

Mijn werk begint ergens op te lijken. Ik heb na dagen rondvragen, mijn directe baas gevonden: Mr Robbert. Hij ziet eruit als een kikker (draagt daarbij vooral groene kleren), maar hij vertelt de prachtigste verhalen over de ontwikkeling van de regio en ik kan goed met hem opschieten. Hij heeft ervoor gezorgd dat ik een tafel en een stoel heb gekregen op het kantoor waar ook ‘water and sanitation programms’ worden gerund en ik ben dik tevreden.
Voor alle duidelijkheid: ik werk voor the district assembly, het besturend orgaan van het district. Daar waar het beleid van de overheid wordt vertaald in programma’s op allerlei gebieden. Ik werk met name op het gebied van educatie en secure livelihoods en ben nu bezig terrein te verkennen. Ik praat met mensen, laat me meenemen langs scholen en vrouwengroepen, wandel binnen bij NGO’s, etc. De rest van de tijd zit ik op kantoor uit mijn neus te peuteren en te bedelen om werk bij mijn collega’s. Daar moeten de meeste mensen om lachen en dan zeggen ze: don’t worry in time work will come. Ik weet dat ze gelijk hebben, k ben alleen zo vreselijk ongeduldig!

Tot zover mijn ellenlange verslag (Sorry daarvoor, hoop dat jullie je erdoorheen hebben weten te worstelen). Ik mis jullie,

Andrea

  • 19 Oktober 2007 - 16:30

    Jalle:

    Lieve Jordy en Andrea, heb nog niet zoveel van me laten horen maar geniet met volle teugen van jullie verhalen en de foto's! Ziet er allemaal super geweldig uit...hoop echt dat mijn portemonnee het redt om op bezoek te kunnen. Hier gaat alles z'n gangetje, werkwerkwerk en af en toe wat leuks doen :-). Hou ons op de hoogte!!! Dikke kus Jonne

  • 19 Oktober 2007 - 18:00

    Yuppa:

    .......mooi verhaal hoor! en de geloofskwesties, tsja hoort bij ons. en ons = de ghanesen en de holandesen.....

  • 20 Oktober 2007 - 14:40

    Inger:

    Leuk om jullie verhalen te lezen. Dan komt het allemaal weer erg dichtbij!
    En jullie huisje....... Ja ja, het lijkt precies op het huisje waar ik gewoond heb!
    Geniet maar lekker, en als ik jullie verhalen lees, kan ik weer een beetje dagdromen over Ghana.

    Liefs Inger

  • 21 Oktober 2007 - 14:37

    Anna:

    Hey christlijke luitjes, goed verhaal bedacht! Die rare Nederlanders ook altijd, daar kan alles zomaar, ongetrouwd samenwonen enzo ;) Zo te horen hebben jullie het wel naar je zin daar en beginnen ze daar ook aardig aan jullie te wennen (en andersom). Blijft leuk om de verhalen te lezen en ze zijn zeker niet te lang!
    liefs Anna

  • 22 Oktober 2007 - 15:36

    Marianne :

    Hallo Andrea, een heerlijk spannend avontuur wat jullie aangegaan zijn. het doet me denken aan de tijd in Nigeria. heerlijk die warmte en ergens ook die vrijheid en dat je zo intensmet elkaar leeft. Je trotse moeder maakte me attent op je mailadres dus ik dacht doe je even de groeten. Veel plezier en ik hoop dat ze je snel wat werk geven want je nues zal ook wel snel leeg zijn.Lieve groet Marianne ( moeder van Alikien Thisja)

  • 24 Oktober 2007 - 08:04

    Corrie:

    Lieve Andrea,

    Wat boeiend.
    Een geweldige onderneming!
    Heel mooi zoals jullie omgaan met je eigen overtuigingen en deze integreert in de Ghanese cultuur.
    Die foto van jou in het donker bij de auto: dat is voor mij ook zo'n afrika beeld: die donkerte, die lichten, de geur die erbij hoort, de vermoeidheid aan het eind van de dag. Het geeft me een gevoel van heimwee en weemoed.

    Ik wens je met Jordi heel goede tijden toe met veel mooi werk voor alle mensen die het nodig hebben!!

    veel liefs en ik ben heel erg trots op je.

    Corrie, ...je tante.

  • 24 Oktober 2007 - 14:18

    Gwennie:

    Jeetje wat en leuk verhaal. Het doet me goed. Het stoere pakketjes ligt voor jullie klaar en gaat denk ik vrijdag weg. Ik hoop echt dat jullie het leuk vinden. Succes nog daar. Kus gwen

  • 30 Oktober 2007 - 16:39

    Tim:

    En? en? en? Is het pakketje er al?!? Hier alles helemaal prima. Spannend zo voor mijn tentamens, maar alles op de rit.

    Kus Tim

  • 31 Oktober 2007 - 08:27

    Pieter Loeffen:

    He Jordy & Andrea,

    Ik kon me er slechts een kleine voorstelling van maken, maar door jullie mooie berichten op deze site en de leuke Kolemn op school heb ik toch enig idee hoe jullie daar leven op het moment. Leuk om te lezen, dat zeker.

    Groenten vanuit Dieren,

    Pieter Loeffen


  • 31 Oktober 2007 - 13:25

    Marijke:

    Hallo Jordy en Andrea,
    Ik heb pas vanochtend in het grote boek in de personeelskamer op school jullie mail van de 19e gelezen. Ik denk dat Eefje gezorgd heeft voor het printje. Er liggen niet alleen pepernoten, maar ook al lang weer kerstballen in de etalages! Voor jullie is dit moeilijk voor te stellen. In Afrika zijn heel andere dingen belangrijk. Goed, zoals jullie je er tot nu toe doorheen hebben 'geslagen' en een fijne plek voor jezelf hebt weten te creëren.
    Ik heb genoten van jullie verhalen en zal van nu af aan een trouwe bezoeker zijn. Met hulp van Gerrit Wentink staan jullie nu bij mijn favorieten, dus met één druk op de knop heb 'contact'.
    Hartelijke groet en tot schrijfs,

    Marijke Semmeling

  • 31 Oktober 2007 - 13:48

    Sasz Kia:

    Sinterklaas is er nog steeds niet!

    Ben blij dat het jullie nog steeds goed vergaat. Gefeliciteerd met jullie on officiële huwelijk!

    Het is koud hier aan het worden, mijn verwarming doet het niet, en ik heb griep. Kortom: Ghana is vast beter toeven.

    Grtz,

    Saskia aus Rijnsburg city

  • 01 November 2007 - 20:06

    Kimberly:

    echt super gaaf daar in ghana!! heel veel suc6
    groetjes kimberly ( voorheen 2t nu 3d)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy en Andrea

Hallo lieve mensen, We gaan saampjes 2 jaar werken voor Vso in Zebilla, we zullen proberen via deze site af en toe wat info over het leven in Zebilla te verspreiden. Adres: PO box 604, Bolgatanga, Upper east district Ghana, West Africa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 31959

Voorgaande reizen:

16 September 2007 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: