Eindelijk in Zebilla - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu Eindelijk in Zebilla - Reisverslag uit Zebilla, Ghana van Jordy en Andrea - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Zebilla

Door: andrea&jordy

Blijf op de hoogte en volg Jordy en Andrea

04 Oktober 2007 | Ghana, Zebilla

Hoi lieve iedereen,

We are there!! Zoals in het vorige berichtje te lezen viel, vertrokken we dus donderdagmorgen vanuit Accra. Samen met zo’n 10 andere vso-ers werden we opgehaald door een schoolbus. Het voordeel van de bus was de ruimte….we waren ten slotte maar met zijn 10-en. Het nadeel was dat de bus niet veel harder dan zo’n 70 km per uur ging……awel 18 uur later kwamen we eindelijk in Tamale (zo’n 5 uur rijden van Zebilla) aan. Daar hebben we nacht door gebracht en de volgende ochtend (nadat we de bus uit de modder hadden getrokken…..hij zat muurvast!!) gingen we op weg naar Bolgatanga, onze laatste tussenstop (ongeveer een uurtje van Zebilla). In Bolga werden we dus gedropt en zouden we meteen doorgaan naar Zebilla. Maar helaas er waren wat onverwachte problemen….een vso-er was naar haar huis gebracht in Tamale en toen kwam ze er opeens achter dat ze in Bolga kwam te werken……er moest voor haar dus nog even een huis worden geregeld.

Uiteindelijk gingen we om 19:00, met onze koelkast, waterfilter en kooktoestel op het dak van vso-landrover op weg naar Zebilla. Rond achten kwamen we (helaas in het donker) geheel misselijk gestuiterd vanwege de vele pot-holes op de weg, aan bij ons nieuwe huisje. Onze eerste reactie was….. ‘owke…..moeten we hier 2 jaar gaan wonen’. Het huisje was nogal verpauperd, vies en aan de kleine kant, vergeleken met de andere vso-huizen die we al gezien hadden was het gewoon een krot. Maar goed uiteindelijk zaten we dus licht verlamd en gebroken in ons nieuwe huisje………in de ene hand een biertje, in de andere een sigaret, de Fan op stand 5, omgeven door insecten die hun intrek al voor ons hadden genomen maar gelukkig ook omgeven door een stuk of 3 gekko’s die hun buikje vol aten aan de insecten, op onze nieuwe bank (die overigens wel super de luxe is!!).

De dag na de aankomst hebben we ons helemaal te pletter gewerkt, we hebben 2 uur lang over de markt gezwoegd en voor Ghaneze begrippen een fortuin uitgegeven aan borden, bestek, vloerkleden, glazen, kopjes,messen, eten……enc. enc.. En vervolgens hebben we de hele keet drastisch schoongemaakt. En als finishing touch liep Jordy met een rol tape de gaten in het muskietengaas voor onze ramen af te plakken en zorgde Andrea ervoor dat het huisje helemaal cosey werd, kleertje opvouwen en op zijn plek leggen, fotolijsten plaatsen, pannetjes klaarzetten, etc etc.

En nu een klein weekje later, zijn we al helemaal verliefd op ons huisje, want zo mag je het wel noemen ons cosey kleine huisje. Het huisje bestaat uit een stenen veranda, waar we ’s avonds onze tanden poetsen en ons avondbiertje drinken.
Twee slaapkamers, waarvan we er 1 nu als rotzooihok gebruiken en de ander hebben ingericht met rieten matten op de vloer en ons muskietengaas op een houten constructie.
Een woonkamer, met dus een enorme super relaxte bank en twee bijpassende stoelen, en ook deze hebben we ingericht met rieten matten, we hebben ons bureautje hier staan, onze keuken (een fornuis aangesloten op een gasfles), onze koelkast pronkt er en als finishing touch hebben we onze boekenkast er staan (een klein tafeltje met boeken).
Een hok waar we zouden kunnen koken, maar die we nu voor de stalling van onze fiets (met mandje) gebruiken.
En dan is apart aangebouwd, nog de wc, ons poedelhok (een hok waar we ons elke ochtend met een emmertje water wassen) en nog een store-room.

Verder zijn we natuurlijk begonnen met werken.....het is zeker even wennen, maar al wel heel gaaf. Meer darover in het volgende berichtje....de vingers zijn nu lam!!!

Dikke kus aan iedereen en super bedankt voor alle leuke reacties!!!!!!

Kus Jordy en Andrea

  • 04 Oktober 2007 - 12:57

    Wilma:

    Jullie ook bedankt voor de berichtgeving.
    Doet me veel denken aan de tijd dat ik in Ghana was.
    Ik wacht vol spanning op het vervolg.
    XXX Wilma

  • 04 Oktober 2007 - 13:20

    Tineke:

    Geweldig,ja ook ik ben jullie aan het volgen.
    Was iets voor Maartje,al die beestjes!!!!
    Succes met alles.
    Groetjes Tineke

  • 04 Oktober 2007 - 14:12

    Eva:

    Ooooh, wat een schattige huisje, ziet er zeer gezellig uit!!!

  • 04 Oktober 2007 - 15:08

    Anne:

    Had me na de verhalen van mijn moeder via Dingena op het ergste voorbereid, maar dat ziet er supergezellig uit!

    Het klussen heeft zijn vruchten afgeworpen, kan Andrea altijd nog Interieur Designer worden. Of is de arbeidsmarkt voor Interieur Designers in Ghana ook niet zo gunstig?

    Liefs Anne

  • 04 Oktober 2007 - 17:04

    Guus:

    Als er geen tv staat kom ik echt niet hoor. Grapje, ik heb vandaag je oma naar het ziekenhuis gebracht om geopereerd te worden. Het was echt hard nodig en de vraag is hoe lang ze daar moet blijven. Hoe kom je er trouwens bij om gekko's als huisdieren te nemen? Neem toch een hond lijkt mij veel gezelliger. Andere vraag: welke kleur verf moeten we opsturen want de buitenkant kan wel een likje gebruiken. Mij lijkt rood-wit-blauw wel een leuke combinatie.
    Groetjes, ook van de oma's.

  • 04 Oktober 2007 - 17:45

    Tim:

    Klinkt goed kanjers en ik begrijp de teleurstelling in eerste instantie volledig, maar nu ik de foto's zie...men, dat is echt een vet stoere kiet. Dit is helemaal jullie paradijsje, dat zie ik nu al. Hou vol, want dit wordt helemaal fantastisch!

    Tot mails maar weer!

    Kus Tim

  • 04 Oktober 2007 - 19:28

    Ssz En Brt:

    Geef ons zo'n vet huisje!
    Wat nou klein?
    Wij zijn jaloers, pitoresque is het zeker!
    Wij willen ook wel een worm in ons oor en een biertje op het balkon en zo'n onwijze (randstadse taal) kleur aan de wand.
    Jullie overtuigen ons er al steeds meer van om langs te komen, vanaf vandaag zijn we begonnen met sparen...

    kusjes
    brt en ssz (hangend op de bank met Tsjechische wijn onder een fleece deken in joggingnbroek in Rijnsburg)

    ps: hoe smaakte de zelfgeslachte kip?


  • 05 Oktober 2007 - 08:06

    Gwennie:

    Heey jullie daar,
    wat een leuke kiet! Ik vind de foto's echt super en weet nu zeker dat ik langs ga komen. Ga genieten van jullie super huisje en de rest.
    Dikke kus Gwen
    ps: ik dacht meer aan roze voor de buitenkant?!!!

  • 05 Oktober 2007 - 10:15

    Thijs Driessen:

    Hey Jordy en Andrea, geweldig dat jullie zijn aangekomen! Wens jullie een supertijd in Ghana, maak er iets moois van!

    Groeten

    Thijs

    ps Guus: met het EK in aantocht, misschien is oranje toch beter?

  • 05 Oktober 2007 - 21:01

    Geert:

    He Leute,

    Mooi om te lezen dat het jullie zo goed gaat. Hier in Nederland (als antwoord op Jord's mail) gaat het ook prima. Ik maak me nog steeds tering druk als weer 1 vak niet op tijd gevuld is in de winkel, ga volledig uit me panty als ik weer een onkruid sprietje door de stoeptegels zie komen, jonne heeft ook nog steeds een stress-gehalte door haar baan waar bill gates nog wat van kan leren dus prima. Dat laatste valt wel mee :-)
    Voor wat betreft de kleur van jullie huisje zou ik zeggen maak een combi tussen zwart, wit en wat grijstinten.
    Klaar ben je! Tot mails/sms

    Geert

  • 06 Oktober 2007 - 08:27

    Yumma:

    toch jammer dat jullie niet op dat aanbod van llink zijn ingegaan; dan hadden we dit nu allemaal llife in de huiskamer mee kunnen maken:)

  • 06 Oktober 2007 - 14:43

    Erik:

    He Jor en Dre!! jullie huisje ziet er vet uit zeg! De eerste indruk is inderdaad niet super maar jullie hebben er toch wat moois van gemaakt zie ik!
    En hebben jullie stromend water en elektriciteit? En waar kun je op internet?

    Het wordt daar nu ook alleen nog maar warmer of niet, zomer in aankomst?

    Hier in NL alles super, zit in de sleur die jullie ontsnapt zijn :) druk druk druk
    Wel nog laatst naar gothenburg geweest, da's wel lachen!
    en nog geen vrouw ;)

    spreek jullie later!!!

  • 06 Oktober 2007 - 15:04

    Davis:

    hey afrikaantjes,

    ik krijg spontaan zin om te klussen als ik dat zo zie. eva is al bang dat we op werkvakantie gaan. het is iig geen caravan he! maarre ik ben wel benieuwd wat voor bier er allemaal te nuttigen is, fijnproever dat ik ben. anywayz super veel plezier en geniet van elkaar en al het ander gezelschap.

    Groetjes van Eva en David

  • 06 Oktober 2007 - 15:11

    Elske:

    Gelukkig hebben jullie het overleeft.
    veel plezier verder.
    groetjes

  • 06 Oktober 2007 - 20:25

    Dagmar:

    knus!
    je moet de beestjes een naam geven dat helpt! dat maakt het persoonlijker.. en minder eng:-)

  • 07 Oktober 2007 - 11:19

    Dieneke:

    Dré, noem je de pup wel woeba/vuba?!
    xxxxxx

  • 08 Oktober 2007 - 12:41

    Ingrid:

    Inderdaad cosy, dat huisje.
    De `kleur van de muren' maakt het helemaal af...een echt Afrikaans stekje!
    Plant maar veel 'citronella'om het huis om de muggen een beetje buiten te houden.We (Charles en ik) wensen jullie veel succes met jullie werk en vooral ook heel veel plezier, en sturen hierbij een hartelijke groet!!

  • 09 Oktober 2007 - 19:32

    Merel:

    Helleuuw!!

    Wat een leuk huisje hebben jullie! Naja, van de binnenkant dan, van de buitenkant ziet het er iets minder uit ^^
    Ik hoop dat het allemaal goed gaat daar in Ghana.. Jeeej, het is zó ver!
    Nou, even wat nieuws: We hebben ons eerste cijfer voor wiskunde binnen! Het is niet zo goed gemaakt, veel onvoldoendes. Met onze meneer van Kollenburg was dat natuurlijk nooooit gebeurd, dus ga u nu maar heeel schuldig voelen :P Nee hoor grapje.
    Verder nog: meneer Compen is hem gepeerd naar Rozendaal en nu hebben we meneer Eichelsheim als mentor.
    Enne... Dat was het volgens mij wel..
    Nou ja, meer nieuws volgt :P

    Buhbyééé, x Merel <3

  • 10 Oktober 2007 - 14:25

    Manon:

    Hallo daar. Leuk om te horen dat jullie gezetteld zijn. Veel plezier daar!

    Jordy, voordat jullie vertrokken heb ik je gevraagd of je nog een goed doel wist in Ghana zodat wij er geld naar toe kunnen sturen van de themadag. Als je met een goed verhaaltje komt zal ik een goed woordje voor je doen. De leerlingen moeten namenlijk stemmen op de doelen en de winnaar krijgt het geld. Dus als je een goed doel weet mail me dan even: m.a.tettero@waerdenborch.nl
    Wel snel reageren anders kun je niet meer mee doen.

    groet Manon

  • 10 Oktober 2007 - 16:31

    Fenna:

    heejj
    is het een beetje leuk daar ?
    en ik had mooi wel een 7 voor wiskunde :P
    voor de rest wat merel zei meer nieuwtjes niet echt
    ik ga weer doei veel plezier verder !
    x fenna

  • 11 Oktober 2007 - 19:35

    Gwennie:

    Heey broer en dre,
    ja hoor het is bijna rond. Ik kom voor 3 maanden of langer naar Ghana. Ik hoorde van mam dat jullie binnenkort een weekje vrij zijn en wat gaan rond krossen. Als jullie tijd hebben om langs navrongo te gaan, the hospital road als je die afrijdt (enige weg daar volgens mij) kom je langs een grote poort met: "Welcome de zaanem" erop! Daar kun je gewoon naar binnen. Alleen doen als je zin en tijd hebt he. Anders hou ik het bij de foto's en zie ik het daar wel. Maybe kom ik dan augustus al maar ga in juli nog naar Uzbekistan dus beetje druk maja. Hoe is het verder met jullie? Ik hoor allemaal wel dingen over mn broer en zijn klassen maar hoe is het eigenlijk met Dre?.. Als ik weer meer weet dan smsse of bellen we nog wel. Dikke smakkerd van mij

  • 11 Oktober 2007 - 19:56

    Fabian:

    Hey schatjes!
    Het ziet er allemaal kinky uit hoor! 'Snachts goed onder die klamboe blijven he anders is het krabben geblazen, al een dubbele malaria opgelopen? Djor, is die grote witte de auto die je op de kop hebt getikt of poseert Dré daar gewoon met een voor Ghanese begrippen ongewoon dure bak? Al gestopt met rokuh? Of zijn de peukies voor gratis daar?
    Werkse maar weer he, het lijkt wel een normaal leven :-P
    Zaan awhele!
    Ink & Feep

  • 12 Oktober 2007 - 13:53

    Carmen:

    Heeee meneer!
    Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hier een bericht zet.. Maar fijn dat u bent aangekomen! Is alles goed? Stuur als het kan maar wat terug op hyves.

    Daaaag meneerr!
    we missen u!
    vooral dat we niet meer boven mogen zitten!

  • 12 Oktober 2007 - 13:56

    Carmen:

    Menéééér, ik vergeet een ding.
    Ik had een 5.4 voor wiskunde, slecht hé.
    En we hebben nu eichelsheim als mentor, wel leuk opzich.. compen is overgelopen naar rozendaal.:S Maarja, Dat zal wel. Voor de rest alles goed met 2K,Nog steeds de zelfde kinderen enzo. Ik mag wiskunde dinsdag wel herkansen! Maar wel het 8ste uur....-.-. Leest u deze site vaak? maarja!
    Doeeeg!
    De groetjes aan al die lieve kindertjes, en aan Andrea!!

  • 12 Oktober 2007 - 13:59

    Carmen.:

    Meneer, is daar wel stroom?

  • 17 Oktober 2007 - 16:49

    Annegeke:

    Heeey!

    Gaat alles goed met julliee?
    het is echt saai op school zonder u!
    Vooral de pauzes ;p En mentoruur is ook
    véél minder leuk!
    Oja, en omdat iedereen het verteld, Ik heb een 7,5 voor wiskunde ;)
    We hebben nu Constance (of zoo..) voor Frans. Dat is echt een ramp!
    meteen aan m'n cijfer te zien xD..
    Verder is er eigenlijk niks gebeurt..
    En ik heb niks meer te vertellen ^^

    Doegg! xx Annegeke

  • 18 Oktober 2007 - 10:47

    Emilie:

    heey meneer
    wat ziet het er daar gezellig uit
    ik hoop dat ons survivel pakketje goed van pas komt
    het is wel leuk op school....meneer eichelsheim is nu onze mentoor
    nog veel plezie
    xxx emilie

  • 18 Oktober 2007 - 10:53

    Emilie:

    oww ik ben nog een ding vergeten,, iedereen vertelt hun wiskunde cijfer dus moet ik dat ook maar doen.
    ik had een 7.4!! compen is weg en nu hebben we constance (ofzo) voor frans, dat is echt gewoon een ramp. ze ziet gewoon ALLES!! drama drama drama
    de pauzes zijn heeeeel saai, iedereen is heel goed in NEE zeggen, dat betekent dus dat we nooit meer in een lokaal mogen zitten !!!!
    het ziet er allemaal we heel gezellig uit !!!!
    nou ik moet gaan\xxxx emilie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy en Andrea

Hallo lieve mensen, We gaan saampjes 2 jaar werken voor Vso in Zebilla, we zullen proberen via deze site af en toe wat info over het leven in Zebilla te verspreiden. Adres: PO box 604, Bolgatanga, Upper east district Ghana, West Africa

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 31958

Voorgaande reizen:

16 September 2007 - 08 Augustus 2009

Ghana

Landen bezocht: